Connecto har lang erfaring innen salg av bedrifter.

Når skal jeg selge eller finne en strategisk partner?

Det enkle svaret er – hvis du funderer over det – undersøk hvilke muligheter du har. Ofte er tanker om å selge resultatet av en underbevisst prosess. Slik at når tankene endelig dukker opp, har de beveget seg lenge i underbevisstheten. Å selge sin egen bedrift er en modningsprosess. Men den endelige avgjørelsen bør avhenge av hvilke tilbud du kan oppnå.

Tanker om å selge er ofte abstrakte og lite konkrete. Ved å gjennomføre en søke- og salgsprosess får eieren realistisk informasjon om hvilke muligheter som faktisk finnes. Hvem er interessert i å kjøpe selskapet, og hva er de villige til å betale? Informasjon fra markedet kan fortelle deg hva som må gjøres for at interessentene skal kjøpe bedriften din. Eller kanskje hvilke endringer du kan foreta for å oppnå en høyere pris.

Et selskap som skal selges har ikke en gitt verdi. Forskjellige interessenter setter ulik verdi på selskapet ut fra egne behov. Dessuten har selskapet en følelsesmessig verdi for eieren, i tillegg til at hun eller han får lønn fra selskapet. Derfor er det meget viktig at en erfaren bedriftsmegler går nøye gjennom driften for å få frem både svake og sterke sider – som kan være interessante for ulike typer av mulige kjøpere.

Informasjon som strategisk verktøy.
Plassering av informasjon på en riktig møte, kan bidra til at en interessent ser muligheter for økt verdiskapning. Kjøperen kommer alltid til å vite mindre om virksomheten enn deg. Og føler han usikkerhet, senker han pristilbudet. Kjøperen er ikke nødvendigvis redd for risiko – men han må kunne håndtere denne. Vår jobb blir å vise hvordan en ny eier kan håndtere risikoen og dermed realisere verdiene som ligger i selskapet. Å gi strategisk riktig informasjon er ikke det samme som å gi informasjon om kun de positive sidene ved selskapet. Få ønsker å kjøpe et selskap som drives perfekt. Da finnes det jo ikke et potensiale som kjøperen kan realisere. Tvert om, kjøperen får kanskje inntrykk av at den eksisterende eieren er den beste til å drive virksomheten. Konsekvensen er at pristilbudet settes lavere.

Vær ærlig om hvorfor du ønsker å selge.
Er du lei av å gjøre det samme hver dag, ønsker forandring eller en mer behagelig tilværelse – si det rett ut. Dette skaper en trygghet hos kjøperen om at det ikke ligger udetonerte miner i det hun kjøper.

En kreativ prosess.
Noe av det mest spennende med salgsprosesser, er at det ofte åpner seg uante muligheter for selgeren. En rekke ganger har en eier startet opp prosessen for å avhende bedriften og endt opp med å satse videre med en strategisk partner – etter at flere buketter med friske muligheter dukket opp på forhandlingsbordet.

En slik prosess kaster av seg ny informasjon som kan være nyttig i videre forretningsutvikling. Gjennom møtene med interessentene får du impulser som kanskje leder til nye produkter og endringer i dagens virksomhet. Salgsprosessen gjør virksomheten bedre kjent i markedet, og nye og uforutsette forretningsmuligheter dukker opp. Den potensielle kjøperen ender kanskje i stedet som kunde eller distributør av oppdragsgiverens produkter. Eller man kan finne andre former for samarbeid som ikke krever et felles selskap.

En salgsprosess – enten den fører til salg eller andre løsninger – kan være den vitamininnsprøytningen du trenger for å øke verdiene i selskapet ditt.